Genoten in Kanchanaburi

8 november 2019 - Sukhothai, Thailand

Een reis naar Thailand met je gezin is eigenlijk grotendeels onbeschrijflijk. Maar ja, dat hadden we moeten bedenken voordat we met deze site begonnen ;). We gaan het daarom gewoon weer proberen met deel 3 van onze belevenissen.

Dinsdag besloten we de dag eens wat rustiger op te starten en brachten we de ochtend bij het zwembad door. In de middag bezochten we DE toeristische trekpleister van de stad: The Bridge over the River Kwai. Huppelend en springend, want spelen kun je overal, liepen we de brug in de middaghitte op en neer. Verderop stonden ook oude treinen die je kon beklimmen, die maakten op Soof en Pien meer indruk dan de historische waarde van de brug.

DSC04265-0120191105_151609IMG_20191105_203316_231

Woensdag doken Soof en Pien recht uit bed, in blote kont, het zwembad in. Na het ontbijt bezochten we een nabijgelegen - zelfs op de Thaise fietsjes goed aan te rijden - mooi en groot tempelcomplex dat we ook nog eens helemaal voor onszelf hadden. Een cadeautje.

20191106_113333DSC04287DSC04277DSC04302

Voor ons avondeten bezochten we de night market van Kanchanaburi, een lokale aangelegenheid zonder toeristen. Een hele belevenis met talloze kraampjes met het lekkerste 'streetfood'. Soof en Pien hadden dan ook al snel wat uitgekozen en toen we ook nog een leuk klein tafeltje met vier stoeltjes vonden was het feest compleet.

Donderdag hadden we samen met een Frans stel en hun twee kinderen, jongens van 7 en 3, een dagtrip gepland naar de Erawan watervallen. Het Erawan National Park ligt 60 kilometer verderop dus het was een flinke rit met de Songthaew (soort Tuktuk+). We hadden genoeg plek voor alle acht, maar de benzinedampen die het busje verspreidde waren toch wel wat minder aangenaam. Halverwege de heenrit zagen we onze reis al stranden toen het busje na een tankbeurt niet meer wilde starten. We waren al bang dat ze er de verkeerde brandstof in hadden gegooid maar na een paar minuten sloeg de motor gelukkig toch aan en konden we verder.

De Erawan watervallen bestaan uit 7 'levels' en vooraf vreesden we wel voor de afstanden met onze meiden die het thuis soms naar school al te ver lopen vinden. Ze deden het echter uitstekend en deden zeker niet onder voor hun Franse vriendjes. Doordat het bij het 2e en 3e level zo leuk (en ook nog rustig) was en we daar dus lang zijn gebleven, kwamen we niet verder dan het 4e level, maar dat maakte de dag zeker niet minder geslaagd.

DSC04317DSC04321DSC04344DSC04370-01DSC04362

Zwemmen onder zulke prachtige watervallen, tussen de vissen, is toch wel een bijzondere ervaring. Dat dit toch wel iets anders is dan zwemmen in een zwembad hebben we ook wel geprobeerd uit te leggen aan de meisjes, maar dit bleek nog lastig. 'Hoe kan de natuur dit nou hebben gemaakt, de natuur heeft toch geen handen?!'
Credits overigens ook voor Lenneke die haar angst overwon en zich ook tussen de serieus grote vissen door in het water begaf.

IMG_20191107_201617_969IMG_20191107_201617_978IMG-20191107-WA0002

Terug in de songthaew richting ons guesthouse bedachten we dat het wel handig was als Jan iets eerder eruit zou gaan om wat avondeten langs de kant van de weg te scoren. Zonder onze Franse vrienden of de chauffeur te waarschuwen maakte Jan een Indiana Jones sprong uit de rijdende songthaew, dat zorgde wel voor wat verontruste blikken...

Onze laatste dag in Kanchanaburi zat er op, vandaag was de reisdag naar Sukhothai. Dit ligt nogal afgelegen en wordt daarom door de meeste mensen overgeslagen. Met het OV zou het een eeuwigheid duren en daarom gunden wij onszelf voor deze reis de luxe van een prijzige maar veel aangenamere 6 uur durende taxi-rit. Aangekomen in de middag werd het nieuwe zwembad meteen uitgetest. Heerlijk!Op naar nieuwe avonturen in Sukhothai!

20191108_145846

Tot slot:
* De populariteit van Soof en Pien zorgt nog wel eens voor ongemakkelijke situaties. Dat men foto's maakt van onze dochters gedogen we probleemloos (over de AVG beginnen maakt hier waarschijnlijk weinig indruk). Het wordt alleen wel wat vervelender als ze echt net zo lang blijven wachten totdat de meiden de juiste pose hebben aangenomen of zelfs boos worden omdat misschien Soof en waarschijnlijker nog Pien daar op dat moment gewoon geen zin in hebben..
* Het streetfood bevalt tot nu toe dus goed en helpt ons vaak de dag door. Vooral de worstjes vallen bij Soof en Pien in de smaak. Gisteren hadden we andere worstjes, die erg leken op de worstjes die we thuis wel eens hebben. Soof en Pien hapten er enthousiast in, maar al snel betrokken de gezichtjes: WATER! Het wil dus nog wel eens pittig zijn, toch maar even voorproeven voortaan.

20191105_165858

* De meisjes verbazen zich soms over de (plastic) troep op straat. 'Dat mag toch helemaal niet?' Soof was echter pas echt in shock toen de Tuktuk chauffeur een tasje met o.a. een plastic drinkbeker doodleuk de natuur in smeet. Opmerkelijk dat hij dit zelf geen enkel probleem vond maar dit blijkbaar ook niet zag als iets wat zijn passagiers mogelijk zouden veroordelen.
* We hebben eigenlijk nog niets geschreven over het weer. Zonder nader bericht is het hier overdag 32 graden, droog en vrij zonnig.

Liefs Jan Lenneke Soof Pien

1. Suzan, Mika en Kian:
    8 november 2019
    Wat een genot om jullie verhalen te lezen. We lezen ze met smaak! De jongens kijken vooral de foto’s. Probeerde uit te leggen dat jullie ver weg in een ander land zijn, maar dat werd al snel vertaald in ‘Belgie dus’. 😂Volgende keer stuur ik ze met jullie mee voor een aardrijkskundeles 😜
  2. Elke:
    8 november 2019
    Wat heerlijk die avonturen van jullie! 😘
  3. Wilma:
    Len! Gezwommen tussen de vissen! 👊
  4. Vicky:
    8 november 2019
    Respect Lenneke.... zwemmen tussen de vissen 😱😱😱😱😱 💪🏻 Gaaf om jullie mooie verhalen te lezen!! Liefs uit Breda 😘
  5. Dineke:
    8 november 2019
    Volgende keer ga ik dus gewoon mee als #huisvriend=#reisvriend
    😁😋😉
    Have fun jullie😘
  6. Anneke en Peter:
    8 november 2019
    Wat geweldig allemaal, de Erawan watervallen zijn zo mooi, knap hoor van Soof en Pien. Heerlijk om te zien dat de meiden zich ook super vermaken. Lekker comfortabele fiets Jan. Veel plezier nog met jullie prachtige avontuur!
  7. Naomi:
    8 november 2019
    Wat leuk om te lezen over jullie avonturen! Zo genieten we toch een beetje mee. En super trots op Lenneke natuurlijk. Je wordt nog een echte dierenvriend 🤪
  8. Kelly:
    9 november 2019
    Wat heb je weer heerlijk geschreven! Wat een fantastische avonturen!
  9. Esther van Gils:
    Wat heerlijk om te lezen. En die watervallen Wowie. Fijne reis nog.x
  10. Carin:
    9 november 2019
    Mooi hè, die Erawan watervallen. En mits je stilstaat, geven die visjes je een schoonmaakbeurt waar je normaal in spa's voor betaald! Gelukkig blijven de grote vissen van je af 😉. Sukothai is bijzonder, zeker t park in met zonsondergang!!